Przedsiębiorcy będą się mogli starać o odroczenie terminu składek

Możliwość odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za luty-kwiecień i zawieszenie na 3 miesiące umowy z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek przypadał na marzec-maj. To udogodnienia dla przedsiębiorców w związku występowaniem w Polsce koronawirusa. Zgodnie z nowym zarządzeniem ZUS przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z uproszczonego wniosku o odroczenie o 3 miesiące terminu płatności składek i zawieszenie lub wydłużenie spłaty należności w układach ratalnych. Będzie to jeden dokument, w którym przedsiębiorca oświadczy jaki wpływ miał koronawirus na nieuregulowanie należności.

Wniosek będzie mógł być złożony przez PUE, wrzucić do specjalnych pojemników w placówkach ZUS lub przesłać na adres e-mail doradcy ds. ulg i umorzeń w konkretnym oddziale ZUS.

Zgodnie z zaproponowanymi rozwiązaniami odroczenie terminu płatności w uproszczonym trybie będzie dotyczyło wyłącznie składek za miesiące od lutego do kwietnia 2020 r. (dotyczyć będzie również składek, których termin płatności już upłynął) i zawartych już układów ratalnych orazumów o odroczenie z terminami płatności od marca do maja 2020 roku.

Przedsiębiorca, który skorzysta z odroczenia terminu płatności składek lub układu ratalnego może liczyć, że zostanie wstrzymane postępowania przedegzekucyjne, egzekucyjne i stosowanie sankcji.

Zgodnie z przepisami odroczenie może dotyczyć składek na: ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy,  Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych.

Złożenie wniosku o odroczenie terminu płatności nie gwarantuje udzielenia tej ulgi. Jeżeli ZUS odmówi odroczenia, trzeba zapłacić należne składki wraz z odsetkami za zwłokę, naliczonymi do dnia zapłaty włącznie.

W każdym oddziale działa doradca ds. ulg i umorzeń. Pomoże on przy kompletowaniu dokumentów i składaniu wniosku oraz poprowadzi krok po kroku przez wszystkie inne formalności. Przedstawi najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań biorąc pod uwagę indywidualną sytuację klienta i jego możliwości finansowe. 

Skip to content