Kampania społeczna „Cyfrowy ślad. 10 lekcji: ja, algorytmy i obywatel w sieci”

Kampania wkrótce rusza i pokaże, jak naprawdę działa internet.

Każdego dnia zostawiamy w sieci setki śladów – od kliknięć w mediach społecznościowych po dane zbierane w tle przez aplikacje. Większość z nich powstaje nieświadomie, ale razem tworzą obraz, który pozwala algorytmom przewidywać nasze zachowania, podsuwając treści, reklamy i sugestie.

Wkrótce rozpocznie się kampania społeczna „Cyfrowy ślad. 10 lekcji: ja, algorytmy i obywatel w sieci”. To cykl publikacji, który w prosty i angażujący sposób przeprowadzi czytelników przez świat, w którym prywatność, informacja i technologia stają się sprawą obywatelską.

Każda z dziesięciu lekcji dotknie innego aspektu życia online. Zaczniemy od anatomii cyfrowego śladu – co tak naprawdę zostaje po nas w internecie. Później przyjrzymy się, jak działają algorytmy rekomendacji, co kryje się za ciasteczkami i zgodami, jak rozpoznać fałszywe wiadomości i jak sztuczna inteligencja wchodzi w rolę doradcy, a czasem manipulatora. Zajmiemy się także handlem danymi, reputacją w sieci, granicami wolności słowa i hejtem. Całość zamknie refleksja nad miejscem AI w życiu obywatela.

To nie będą wykłady ani suche analizy. Teksty będą osadzone w codzienności – od e-dziennika, przez aplikacje miejskie, po posty w mediach społecznościowych. Chodzi o to, by każdy mógł zobaczyć siebie w tych historiach.

Na zakończenie cyklu powstanie opracowanie dla sądeckich szkół średnich z pytaniami do dyskusji i ćwiczeniami. W ten sposób teksty nie pozostaną jednorazową publikacją, lecz staną się narzędziem do pracy wychowawczej i obywatelskiej.

Cyfrowy ślad to temat, który dotyczy każdego z nas. Wkrótce zaprosimy do pierwszej lekcji: „Co zostawiam po sobie w sieci? Anatomia cyfrowego śladu”.

_________________ 

Zadanie finansowane ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej, realizowane w ramach programu „Młodzi obywatele” na 2025 r.

Skip to content