Nowosądecka Organizacja Strażnicza bierze pod lupę konkursy i przetargi gmin z terenu powiatu

NOWOSĄDECKA ORGANIZACJA STRAŻNICZA (NOS) to pierwsza taka organizacja strażnicza rozpoczynająca działalność w powiecie nowosądeckim. Takie podmioty są nazywane również z angielska jako watch dog, co można przetłumaczyć jako „stróżujący pies”.  Organizacje strażnicze zajmują się nieprawidłowościami w działaniu władzy publicznej na szczeblu rządowym i samorządowym. Chodzi także o styczność władzy publicznej z biznesem. Czasami chodzi o etatyzm i nepotyzm w strukturach władzy. 

NOS za cel swoich zainteresowań wziął organizację konkursów i przetargów w 17 gminach powiatu. Przeprowadzonych zostanie 26 postępowań sprawdzających, strażniczych, poniekąd śledczych. Eksploracje prowadzone będą jednorazowo, ale na wybranych polach, które są newralgiczne. Każda sprawa zostanie zakończona publikacją w sądeckich i powiatowych mediach.

Badane będą takie aspekty przetargów, które generują błędy, ograniczanie konkurencyjności, nieproporcjonalność i zachwiana transparentność. Dla właściwie przeprowadzonego przetargu konieczne jest zapewnienie: odpowiedzialnej konkurencyjności, możliwe wysokiej przejrzystości i optymalnej proporcjonalności

Kluczowym jest artykuł 16 Prawa Zamówień Publicznych. Warto go zacytować:

Art. 16. Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób: 1) zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców; 2) przejrzysty; 3) proporcjonalny.

No i ważna sprawa: NOS nie szuka afer. Nie będziemy kierować spraw do prokuratury. To projekt owszem o charakterze strażniczym, ale z mocnym zacięciem edukacyjnym

Polskie prawo przetargowe, wyznaczane przez ustawę Prawo Zamówień Publicznych z 2019 roku jest niedoskonałe. To sprawy rozległe, mocno jakościowe i ocenne. Tutaj nie jest możliwa precyzja pozytywizmu prawnego. Nie można literalnie zapisać postulatów przejrzystości (transparentności). Nie można zapisać wzoru działań w ramach konkurencyjności. Każdy konkurs/przetarg ma bowiem swoją specyfikę. Wymaga indywidualnego podejścia. 

Dla właściwej organizacji postępowań przetargowych potrzebna jest wysoka kultura organizacyjna. Tę właśnie kulturę chcemy kształtować. Nie chcemy oskarżać. Chcemy uwrażliwiać! Chodzi o podniesienie kultury organizowania konkursów i przetargów w powiecie nowosądeckim. 

NOS to organizacja strażnicza – watch dog. Jesteśmy dogiem, ale raczej psem labradorem a nie bulterierem. Naszym zdaniem to jest właściwe założenie. Chcemy przy tym dobrze zakreślić pole naszych analiz i oddziaływań, wedle których prowadzone będą poszukiwania tematów. Oto kryteria, zasady działania Nowosądeckiej Organizacji Strażniczej:

Kryterium 1 – Postulat konkurencyjności. 

To w nim zasadza się istota organizowania konkursów i przetargów. Chodzi przecież o równą dostępność podmiotów biznesowych, a także o obniżenie cen kupowanych produktów i usług. To kryterium jest bodaj najważniejsze dla NOS, ponieważ koncentruje się na celowości organizowania konkursów i przetargów tak w ogóle. Nie jest tylko formalnością. Powinno być równo i taniej, z oczywistym zachowaniem wysokiej jakości wykonywanych świadczeń. Zatem przetargi, w których złożono jedną ofertę, albo też ceny zaproponowane przez zwycięskiego oferenta są nadal wyższe niż na otwartym rynku, a konkurs/przetarg dotyczy standaryzowanych produktów, co do których łatwo można dokonać porównań cen. W takich wypadkach nie można mówić o zachowaniu prymarnej zasady konkurencyjności. 

Kryterium 2 – Przetarg czy konkurs

To kryterium będzie wtórne. Tutaj chodzi o wysokość środków publicznych zaangażowanych w postepowanie. Do analizy wybierane będą również bardzo małe konkursy. Interesują nas również postepowania poniżej 130 tys. złotych, a nawet takie poniżej 10 tysięcy złotych. 

Kryterium 3 – Kompletność dokumentacji

To kryterium ma zasadnicze znaczenie. Analizowanie i badanie można uznać za wartościowe, jeżeli wszystkie kwestie zostaną uwzględnione. Wyjątek może stanowić zakres badania. Jeżeli do wyciągnięcia wniosków wystarczające będą istniejące materiały. Chodzi zatem o kompletność materiałów wyjściowych do przyjętego aspektu badań. 

Kryterium 4 – Zakres badań co do wybranego etapu postępowania

Badaniem może być objętych tylko wybrany etap przetargu. Na przykład: 

  1. wybór postępowania, 
  2. złożenie ofert,
  3. otwarcie ofert; informacje z otwarcia zamieszczane na stronie internetowej,
  4. odrzucenie ofert,
  5. kryteria wyboru ofert,
  6. ceny ofert,
  7. wykluczenia z postepowania.

Kryterium 5 – Porównywanie cen

To ważny aspekt podejmowanych badań. Chodzi o ceny zwycięskich ofert z cenami dostępnymi na rynku. Duże odchylania mogą wskazywać na indolencje, albo zmowę. 

Kryterium 6 – Rzeczowy zakres konkursu

Tutaj chodzi o to czy zakres dotyczy prac o charakterze twardym czy miękkim. A także o typologie wykonywanych prac. 

Kryterium 7 – Ilość wątków

Chodzi o ograniczanie ilości wątków, poprzez to uzyskanie większej czytelności przedstawianej sprawy. 

Kryterium 8 – Wagi przedmiotu przetargu

Niektóre przetargi mają dużą wagę społeczna, ponieważ są ważnym elementem oceny działania gminy. Chodzi o inwestycje infrastrukturalne powtarzalne, w każdej i wielu gminach. Takie są remonty dróg, budowa infrastruktury kubaturowej. To one koncentrują społeczną uwagę, a także są ważnym kryterium oceny działania władz gmin. 

Publikowane teksty będą przeznaczone dla każdego obywatela, będą możliwie proste, tak aby każdy mógł je zrozumieć, bez prawniczego czy inżynierskiego dyplomu. Publikacje będą ukazywać się w każdym tygodniu. 

Pierwsza publikacja już jutro. Będzie związana z pewnym przetargiem organizowanym w gminie Stary Sącz.

Skip to content