Chciała sprzedać meble, straciła pieniądze

Sprzedajesz swoje rzeczy w Internecie? Uważaj na oszustów

Mieszkanka Sądecczyzny chciała sprzedać meble na jednym z portali ogłoszeniowych. Niestety zamiast zyskać, kobieta straciła swoje pieniądze, ponieważ oszuści wypłacili z jej konta 2700 złotych. Jak się okazuje, nie tylko robiąc zakupy przez Internet, ale i sprzedając w sieci, musimy zachować szczególną ostrożność i kierować się zdrowym rozsądkiem.

Kilka dni temu do sądeckiej Policji zgłosiła się kobieta, która została oszukana przez kupującego. 43-latka wystawiła na sprzedaż komodę i toaletkę w internetowym serwisie ogłoszeniowym, po czym bardzo szybko otrzymała wiadomość od osoby zainteresowanej ofertą. Rzekomy kupujący przekonywał, że właśnie dokonuje wpłaty przez serwis i żeby otrzymać pieniądze, kobieta musi to potwierdzić klikając w link, który przesłał jej w wiadomości SMS. Po tym jak weszła na podlinkowaną stronę, wybrała ikonkę swojego banku i została przekierowana do jego fałszywej strony. W formularzu uzupełniła wszystkie swoje dane, w tym dotyczące karty płatniczej oraz hasło i login do bankowości mobilnej. Kiedy kody aktywacyjne nie zadziałały, a kontakt z oferentem nagle się urwał, kobieta zaczęła się niepokoić. Po zalogowaniu do banku okazało się, że padła ofiarą oszusta, który będąc w posiadaniu danych z fałszywego formularza, wypłacił z konta 2,7 tys. złotych w jednym z bankomatów na terenie stolicy.

Policjanci radzą, jak bezpiecznie sprzedawać na portalach ogłoszeniowych

Aby nie stać się łatwym celem dla cyberprzestępców, gdy sprzedajesz towar:

  • dokładnie zapoznaj się z regulaminem (komunikatami i ostrzeżeniami) serwisu ogłoszeniowego, na którym wystawiasz swoje rzeczy na sprzedaż;
  • zawsze zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości – czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów;
  • negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na email, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy;
  • nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów czy SMS) od osób zainteresowanych kupnem;
  • sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak!  – oszuści często w adresie fałszywych witryn zastępują kropki myślnikami lub literę „o” cyfrą zero);
  • nie udostępniaj kupującemu kodów BLIK ani nie zatwierdzaj odruchowo transakcji – zawsze dokładnie czytaj smsy i powiadomienia z banku dotyczące potwierdzenia przelewów z wychodzących Twojego konta, jak i operacji z wykorzystaniem kodów BLIK,
  • nie ulegaj presji i nie zgadzaj się na żadne opcje proponowane przez kupującego, jeśli nie jesteś absolutnie pewny, jak to działa;
  • towar wysyłaj, gdy pieniądze wpłyną już na Twoje konto; nie sugeruj się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może być sfałszowany.

W przypadku, gdy dojdzie do oszustwa lub jego usiłowania, powiadom o tym Policję.

Skip to content