Media lokalne solidaryzują się z protestującymi

Stanowiska nadawców lokalnych:

Szanowni Państwo,

10 lutego nie jest zwykłym dniem. Dziś znaczna część polskich, niezależnych od rządu mediów milczy. To protest przeciw próbie opodatkowania mediów i niejasnej dystrybucji pozyskanych z podatku środków, przeciw próbie osłabienia niezależności dziennikarskiej i wolności słowa. 

Telewizje lokalne w Polsce od kilku lat znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji finansowej. Na skutek globalizacji i rozwoju nowych form komunikacji utraciły dotychczasowe wpływy z reklam. Jako jedyna grupa mediów nie mają też wpływów z reklamy ogólnopolskiej. Teoretycznie też nowy podatek ich nie dotyczy.

Mimo to nadawcy lokalni solidaryzują się z protestującymi polskimi mediami i dziennikarzami oraz w dostępnych dla siebie formach przystępują do protestu. Wolność słowa umiera w ciszy.

Poniżej zamieszczamy LIST OTWARTY DO WŁADZ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ I LIDERÓW UGRUPOWAŃ POLITYCZNYCH

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.

Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.

Wprowadzenie go będzie oznaczać:

  1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
  2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
  3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
  4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 – 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.

Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.

Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.

Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.

Sygnatariusze listu

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura

Agora S.A.

AMS S.A.

Bonnier Business

Burda Media Polska

CANAL+

Dziennik Trybuna

Dziennik Wschodni

Edipresse Polska

Eleven Sports Network sp. z o.o.

Gazeta Radomszczańska

Green Content sp. z o.o.

Gremi Media S.A.

Grupa Eurozet

Grupa Interia.pl sp. z. o.o.

Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.

Grupa RMF

Grupa Wirtualna Polska

Grupa ZPR

Helios S.A.

Infor Biznes

Kino Polska TV S.A.

Lemon Records sp. z o.o.

Marshal Academy

Music TV sp. z o.o.

Muzo.fm sp. z o.o.

naTemat.pl

Polityka

Polska Press Grupa

Ringier Axel Springer Polska

STAVKA sp. z o.o.

Superstacja sp. z o.o.

Telewizja Polsat sp. z o.o.

Telewizja Puls sp. z o.o.

TIME S.A.

TV Spektrum sp. z o.o.

TVN S.A.

Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin

Tygodnik Powszechny

Wydawnictwo Bauer

Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan

Wydawnictwo Magraf

Wydawnictwo Nowiny

Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze – Tygodnik Podhalański

  1. – Piszecie bzdury.
    1) ten podatek uderzy w media lokalne!
    2) ten podatek zniszczy niezależny internet!
    3) ten protest jest apolityczny!
    Tak przynajmniej argumentują to rozmaite profile, lokalnie działające mikromedia (które nie zajmują się polityką ale zupełnym przypadkiem nie raz i nie dwa razy wcześniej akcentowały swoje sympatie polityczne)
    – Teraz fakty:
    Jeśli się zajrzy w szczegóły PROJEKTU ustawy:
    Do uiszczania składki z tytułu reklamy konwencjonalnej będą zobowiązani dostawcy usług medialnych, nadawcy, podmioty prowadzące kino, podmioty umieszczające reklamę na nośniku zewnętrznym reklamy oraz wydawcy, uzyskujący przychody ze świadczenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej usługi:
    a) nadawania reklamy w telewizji lub radiu, wyświetlania reklamy w kinie lub umieszczania reklamy na nośniku zewnętrznym reklamy ponad kwotę 1 000 000 zł;
    b) zamieszczania reklamy w prasie ponad kwotę 15 000 000 zł.
    Jeśli natomiast chodzi o reklamę w internecie to:
    Podatek od reklamy internetowej będzie obowiązywał, jeśli przychody globalne serwisu lub portalu internetowego wyniosą co najmniej 750 mln euro i więcej, a przychody z reklam w Polsce przekroczą 5 mln zł. Wówczas danina wyniesie 5 proc. podstawy jej wymiaru. To oznacza, że podatkiem zostaną objęci najwięksi gracze w internetowej branży z zagranicznym kapitałem, jak Facebook i Google. Nie dotyczy to większości polskich portali i serwisów w sieci, które mają tylko kapitał krajowy.
    No ale tego przecież “wieści z Woli Dźbądzkiej.24.pl”, swojemu odbiorcy nie przekażą, wystarczy samo ogłoszenie że przez tę ustawę zginiemy i wsparcie “swoich”.
    I żeby nie było, nie traktujcie tego wpisu jako obrony tego podatku, po prostu jako ostrzeżenie żebyście potrafili sami ocenić, które media mają powody by protestować, a które w ramach zaangażowania politycznego tylko udają i wprowadzają atmosferę grozy tam gdzie jej nie ma.

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Warto zobaczyć
Akcja ZIMA. Policja apeluje “nie bądźmy obojętni”
Skip to content