Wizyta w ZUS? Zarezerwuj termin!

Zakład Ubezpieczeń Społecznych od stycznia 2026 r. rozszerza usługę rezerwacji wizyt w placówkach i zachęca klientów do wcześniejszego umawiania terminu.

Rezerwacja wizyt w ZUS to rozwiązanie dostępne od ponad 10 lat. Przez ten czas liczba osób, które z wyprzedzeniem umawiają się na wizyty, stale rośnie. W ten sposób można skorzystać z porady bez czekania do stanowiska obsługi.

– Chcemy, by klienci korzystali z systemu rezerwacji wizyt w placówkach i by taki sposób obsługi stał się regułą. Klient samodzielnie wybiera placówkę, dogodny termin spotkania, co pozwala mu lepiej zaplanować dzień. Dlatego zdecydowaliśmy się promować tę usługę we wszystkich naszych placówkach i od stycznia 2026 roku będziemy systematycznie zwiększać wykorzystanie wizyt rezerwowanych – mówi dyrektor Departamentu Relacji z Klientami Magdalena Mazur-Wolak.

Zalety rezerwacji wizyt

Korzyści z rezerwacji wizyt są następujące:

  • doradca może się przygotować do obsługi klienta i sprawniej załatwić sprawę;
  • ustalenie dogodnego terminu wizyty;
  • jasne informacje o terminie i miejscu wizyty.

Klienci, którzy korzystają z takich rozwiązań podkreślają, że to oszczędność czasu. Ponadto nie muszą przebywać w zatłoczonych miejscach. Dla wielu osób – zwłaszcza starszych lub ze szczególnymi potrzebami – oczekiwanie w kolejce bywa uciążliwe.

Promocję rezerwacji wizyt prowadzono pilotażowo w kilku jednostkach w Polsce. W Poznaniu i Wałbrzychu już ponad 90 proc. klientów przychodzi do ZUS wyłącznie po wcześniejszym zarezerwowaniu wizyty.

Jak można się umówić na wizytę w placówce w ZUS

Obecnie wizytę w ZUS można zarezerwować:

•     przez swój profil na PUE/eZUS;

•     telefonicznie w najbliższym oddziale ZUS (numery są podane na stronie www.zus.pl w zakładce „Zarezerwuj wizytę” -> „Wizyta w placówce”;

•     w placówce ZUS, np. na stanowisku Informacji ogólnej/Dziennika podawczego lub na stanowisku komputerowym dla klientów.

Ponadto klienci mogą skorzystać z e-wizyty, czyli wideorozmowy ze specjalistą. Można ją zarezerwować:

•     na stronie www.zus.pl w zakładce „Zarezerwuj wizytę” -> „E-wizyta”;

•     w aplikacji mZUS;

•     w aplikacji mObywatel.

Czy osoby, które nie zarezerwują wcześniej wizyty, też zostaną obsłużone?

Rezerwowanie wizyt w placówkach w żaden sposób nie ogranicza dostępu klientów do usług ZUS. Osoba, która nie umówiła się na wizytę, zawsze uzyska pomoc, ale musi się liczyć z tym, że będzie czekać na obsługę lub może wybrać wizytę w innym terminie.

–Większość spraw można załatwić w ZUS przez portal eZUS lub aplikację mZUS, podczas e-wizyty, a także telefonicznie przez infolinię ZUS. Katalog usług dostępnych w kanałach zdalnych jest stale rozwijany, niemniej jednak nie zapominamy o klientach, którzy wybierają osobisty kontakt z pracownikiem ZUS. Wtedy zachęcamy do umówienia wizyt w wybranej placówce – dodaje Magdalena Mazur-Wolak.

Przejdź do treści