Nowosądecka Organizacja Strażnicza tym razem przyjrzała się postępowaniom konkursowym w gminie Nawojowa. Przeanalizowaliśmy siedem zamówień publicznych z lat 2024–2025, których wartość nie przekraczała ustawowego progu 130 tysięcy złotych. Oznacza to, że postępowania były realizowane poza trybem Prawa zamówień publicznych – na podstawie wewnętrznych regulacji urzędu gminy w Nawojowej.
Zarówno na stronie internetowej Urzędu Gminy Nawojowa, jak i w Biuletynie Informacji Publicznej nie opublikowano regulaminu udzielania zamówień poniżej 130 tys. zł. Taki dokument powinien być podstawą wszystkich postępowań konkursowych przeprowadzanych poza ustawą PZP. Jego brak utrudnia ocenę zasad, według których urząd przyznaje środki, i uniemożliwia mieszkańcom kontrolę czy ocenę proporcjonalności procedur.
Niestety publikowanie tych gminnych regulaminów w ogóle nie ma miejsca w naszym powiecie. Wyjątkiem są dwie spółki komunalne w Nowym Sączu: MPK i MPEC. Pobieżne badania jakie przeprowadziliśmy wskazują, że to powszechna praktyka we wszystkich polskich gminach. Chociaż są także gminy, które publikują regulaminy. Taką praktykę należy pochwalać. Mieć także nadzieję, że inne gminy powiatu nowosądeckiego opublikują regulaminy konkursowe.
W przypadku gminy Nawojowa należy podkreślić pozytyw: publikowanie ogłoszeń o zamówieniach podprogowych na stronie internetowej gminy zasługuje na uznanie. W wielu innych gminach powiatu nowosądeckiego podobna praktyka nie występuje w ogóle. Niestety – na pochwałach dobre intencje się kończą. Realizacja tych zamówień, a zwłaszcza ich dokumentowanie i komunikowanie opinii publicznej, pozostawia wiele do życzenia.
Nie zarzucamy gminie Nawojowa naruszenia prawa ani celowego ukrywania informacji. Problemem jest raczej chaos, niespójność i brak rzetelnego podejścia do publikacji danych. Nieopublikowane wyniki, niejasne daty, rozbieżności w treści ogłoszeń i brak jawnego regulaminu powodują, że całość działań traci na wiarygodności i przejrzystości. A przecież to właśnie transparentność, proporcjonalność i konkurencyjność – zgodnie z art. 16 PZP – powinny wyznaczać standard nawet w postępowaniach poza ustawą PZP.
W roku 2025 gmina ogłosiła zapytanie ofertowe na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla budowy boiska wielofunkcyjnego przy jednej ze szkół. Ogłoszenie opublikowano 28 stycznia, a termin składania ofert upływał 7 lutego. Do dnia przygotowania analizy nie opublikowano żadnej informacji o dalszym przebiegu postępowania: brak danych o liczbie złożonych ofert, ich treści, wartości oraz o wyborze wykonawcy lub ewentualnym unieważnieniu procedury.
W 2024 roku ogłoszono zapytanie ofertowe dotyczące obsługi bankowej budżetu Gminy Nawojowa i jej jednostek organizacyjnych. Opublikowano je na stronie internetowej gminy, jednak bez podania daty publikacji. Sam dokument zapytania wskazywał datę 30 września, a oferty można było składać do 4 października. Do dziś nie opublikowano żadnych informacji o wyniku postępowania, liczbie ofert ani nazwie wykonawcy. Dodatkowe wątpliwości budzi długość umowy – aż cztery lata, do października 2028 roku – co rodzi pytanie, czy wartość zamówienia rzeczywiście nie przekraczała progu 130 tys. zł.
W kolejnym postępowaniu dotyczącym wykonania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla oświetlenia drogi w miejscowości Frycowa, zapytanie sporządzono 1 marca 2024 roku, a termin składania ofert upływał 11 marca. Informacja o zapytaniu pojawiła się na stronie dopiero 15 marca – już po planowanym terminie rozstrzygnięcia, co stawia pod znakiem zapytania cały przebieg procedury. Trudno uznać ją za przejrzystą, skoro publikacja nastąpiła dopiero po fakcie.
W maju 2024 roku opublikowano zapytanie dotyczące opracowania dokumentacji projektowej budowy chodnika wzdłuż ul. Zagórze w Nawojowej. Dokument wskazywał datę 10 maja, a oferty można było składać do 20 maja. Do dziś nie opublikowano żadnych informacji o dalszym przebiegu postępowania. Nie wiadomo, czy i ile ofert wpłynęło, kto został wykonawcą ani czy zamówienie w ogóle zostało zrealizowane.
W przypadku zamówienia dotyczącego naprawy nawierzchni dróg gminnych, na stronie internetowej opublikowano zarówno zapytanie, jak i wyniki postępowania. Niestety, dokumentacja okazała się niespójna. W opisie informowano, że zwyciężyła oferta nr 3, podczas gdy w tabeli podano, że wpłynęły tylko dwie oferty, a zwycięska to numer 2. Taka niekonsekwencja w dokumentach podważa wiarygodność procedury i może wprowadzać odbiorców w błąd.
Zamówienie na przebudowę drogi gminnej – ul. Beskidzka w Żeleźnikowej Wielkiej – ogłoszono 29 maja 2024 roku. Termin składania ofert upływał 6 czerwca. Mimo upływu czasu nie opublikowano żadnych danych o przebiegu postępowania ani informacji, czy wyłoniono wykonawcę.
W ostatnim z analizowanych przypadków – dotyczącym budowy oświetlenia ulicznego przy drodze Zawodzie – zapytanie opublikowano 10 października 2024 roku, a termin składania ofert mijał 21 października. Na stronie internetowej gminy pojawiła się informacja z otwarcia ofert, zawierająca nazwy wykonawców i proponowane kwoty. Nie wskazano jednak, który wykonawca został wybrany do realizacji zadania.
Analiza zamówień w gminie Nawojowa pokazuje wyraźnie, że mamy do czynienia z sytuacją, w której dobre intencje – wyrażające się w samej decyzji o publikowaniu ogłoszeń – rozbijają się o niedbałość wykonania. Brak podstawowego dokumentu, jakim jest regulamin udzielania zamówień podprogowych, niedoprecyzowane daty, niekompletne informacje o ofertach i wyniku postępowań, a także błędy w dokumentacji – wszystko to sprawia, że działania, które miały zwiększyć przejrzystość, w rzeczywistości generują pytania i wątpliwości.
Społeczność gmin ma prawo oczekiwać, że proces wydatkowania środków publicznych – także tych poniżej progu ustawowego – będzie prowadzony rzetelnie, konsekwentnie i jawnie. Gmina Nawojowa postawiła pierwszy krok w dobrą stronę. Czas teraz zrobić drugi – uporządkować procedury i przywrócić przejrzystość na każdym etapie zamówień.
Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO Priorytet 3.
/tekst partnera/
