Mniej odwołanych pociągów? Ma w tym pomóc kontrola pantografów za 6,5 mln złotych

Fot. PKP PLK

Będzie mniej zmian w kursowaniu pociągów tak zapewniają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ma w tym pomóc zaprojektowanie, budowa oraz utrzymanie specjalistycznego systemu do wykrywania usterek pantografów.

Uruchomienie systemu planowane jest na przełomie roku 2022/2023 i ma kosztować 6,5 miliona złotych.

Jak wynika z danych PKP PLK, rocznie ponad 100 awarii sieci trakcyjnej powodowane jest przez zły stan techniczny pantografów – urządzeń umieszczonych na dachu lokomotyw elektrycznych, które służą do pobierania prądu z sieci trakcyjnej. Awarie pantografów powodują natomiast utrudnienia dla podróżnych pociągów. Zmniejszyć liczbę usterek ma unikalny w skali kraju system do wykrywania usterek pantografów.

– Kontrola stanu technicznego pantografów (tzw. odbieraków prądu) w czasie rzeczywistym, nie tylko zwiększy niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ograniczy liczbę usterek sieci spowodowanych ich niewłaściwym stanem. Takie rozwiązanie znacznie usprawni ruch pociągów oraz ograniczy koszty związane z uszkodzeniem sieci trakcyjnej przez zły stan techniczny pantografów – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. 

Pantografy pociągów pod kontrolą

Umieszczony obok toru zespół czujników – zintegrowany system DSAP (Detekcja Stanów Awarii Pantografów), zdiagnozuje w momencie przejazdu pociągu stan urządzeń służących do odbioru prądu z sieci trakcyjnej. Urządzenia pomiarowe wraz z oprogramowaniem stworzą trójwymiarowy model pantografu i automatycznie zlokalizują każde odchylenie od stanu wzorcowego. W przypadku niewłaściwego stanu pantografu zostaną wdrożone odpowiednie działania, jak wymiana lokomotywy z uszkodzonym odbierakiem lub zmiana uszkodzonego pantografu, co ograniczy liczbę usterek sieci trakcyjnej. Raporty z monitoringów urządzeń będą przesyłane do przewoźników oraz centrów prowadzenia ruchu, a dzięki tym informacjom, możliwe będzie podjęcie działań w celu zapobiegnięcia uszkodzeniom sieci trakcyjnej przez niesprawne pantografy.

źródło: PKP PLK S.A.

Skip to content